Besöker skolor i Thailand! (del 1)

En av dagarna i Thailand mötte jag upp två tjejer via couchsurfing. De bjöd med mig på en heldag i Chalong, en stad som ligger på Phukets östkust.

WeiWei och Amanda var på semester i Phuket med sina barn. Under vardagarna var barnen på sommarskola, vilket gav mammorna en välbehövlig paus från småbarnslivet. De var jättenöjda med upplägget och trodde att andra föräldrar skulle vilja göra något liknande på sin semester. Eftersom Weiwei jobbade som engelskalärare hemma i Kina hade hon bestämt sig för att förmedla kontakten mellan skolorna i Phuket och föräldrarna till hennes elever.

Så kom det sig att jag fick besöka tre Thailändska skolor.

Jag började dagen i en taxi mot Bang Tao, en stad som ligger norr om Kamala. Efter att ha väntat en stund utanför Tesco plockades jag upp av den bil som tjejerna hyrt för dagen.

Vi spenderade bilresan med att lära känna varann. Jag hade varit lite nervös innan, men de var verkligen jättetrevliga! Vi berättade om våra liv och skrattade tillsammans. Weiwei fick stundvis agera tolk åt Amanda, som inte var helt bekväm med att prata engelska. Trots det tyckte jag att vi förstod varann bra för det mesta.

Efter en timme i bilen anlände vi till den första skolan, som var en Montessoriskola.

Bland härlig grönska låg en färgglad lekplats. Där fanns gungor, klätterställningar, ja till och med en studsmatta! Här måste barnen ha det fantastiskt!

Vi kom in i lobbyn, som även var skolans bibliotek. En ovanlig kombination kan tyckas. De förklarade för oss att det var för att göra böckerna mer tillgängliga och på så vis uppmuntra till läsning. Smart va?

De kombinerade lobbyn och biblioteket för att föra böckerna mer tillgängliga!

Vi satte oss ner en liten stund och pratade med kvinnan som ägde skolan, sedan fick vi en rundtur av en av lärarna. Jag visste inte exakt vad Montessoripedagogik innebar, men fick lära mig en hel del under besöket.

I Montessori lär barnen sig med praktiska uppgifter och lekar. Genom att stimulera alla sinnen får de djupare förståelse för olika koncept. Eleverna ska ha stor frihet i sitt eget lärande. I klassrummet finns speciellt pedagogiskt material som togs fram av kvinnan som grundade undervisningsmetoden.

Läraren förbereder klassrummet genom att bestämma vilka material som ska finnas tillgängliga. Sedan väljer barnen själva vad de vill göra i klassrummet och får röra sig fritt i rummet under lektionerna. De uppmuntras att pröva sig fram och försöka igen tills de har löst uppgiften. Läraren ska inte gripa in och visa hur man gör, utan finns där för att observera elevernas utveckling och ge stöd. Dessa uppgifter kan röra allt från att lära sig knyta skorna till att räkna. Det finns inga betyg och de har heller inga läxor.

Studierna fokuserar på den enskilda individen och klasserna innehåller blandade åldrar, oftast med tre års skillnad. Klasserna ska vara ganska stora, så att barnen utvecklas socialt, lär sig att samarbeta och turas om.

Tanken är att denna läromiljö ger eleverna de bästa förutsättningarna för att förstå och utvecklas. De formas till mer självständiga individer, med inre motivation och kreativitet. Utveckling och lärande ska vara något roligt och naturligt, inget som tvingas fram.

Vilket häftigt sätt att lära sig på!

Ett av klassrummen för de yngre barnen.

Vissa skulle nog tro att dessa barn inte lär sig någonting, men barnens lek är ju deras sätt att utforska och förstå världen! Jag tycker det är positivt att de utvecklar vad "arbete" betyder och formar skolan efter hur barn faktiskt fungerar. Man har till exempel observerat att metoden leder till att barnen spontant utvecklar självdisciplin! Häftigt va!? Det behövs ingen vuxen som straffar eller belönar. Genom arbetet lär de sig om orsaker och konsekvenser, sedan kan de göra egna genomtänkta beslut och utvärdera resultaten.

Mitt första intryck när jag kom in i skolan var att byggnaderna kändes enkla, men eftersom det är Montessori är det väldigt dyrt att gå på skolan. Jag tror till och med att det är den dyraste av alla skolor vi besökte. WeiWei och Amanda var trots detta positivt inställda och ju mer jag lärde mig desto mer förstod jag varför!

Kram

Anna

Gillar

Kommentarer