Hemligheten till en effektivare vardag!

Tipsade i min oktobersummering om bullet journaling. Jag började med det i början av året och nu vet jag inte hur jag någonsin skulle klara mig utan!? Absolut bästa någonsin! Därför tänkte jag idag visa hur jag lägger upp och planerar för en månad.

Man kan säga att bullet journaling är ett slags system som används för att planera, organisera och motivera. Till en början är det bara en tom skrivbok. En bok med prickar i är det vanligaste, men egentligen går det lika bra med randigt eller rutigt papper. Sedan gör man olika uppslag, beroende på vad man behöver sin bullet journal till. Just nu använder jag min som almanacka, dagbok, att göra lista och som ett hjälpmedel för att uppnå mål.

Många som håller på med bullet journaling lägger ner mycket tid på att rita och skapa fina uppslag. Det är också vanligt att man har ett tema för varje månad. Under hösten kanske man ritar höstlöv eller paraplyn till exempel. Jag ritar och har teman vissa månader, medan andra, som nu i november är mer avskalade. Det enda som jag gjorde annorlunda från oktober är att jag valde ett annat typsnitt.

För varje månad väljer jag vilka sidor och uppslag jag behöver. Jag har hunnit testa många olika saker under årets gång. Några som inte kom med den här gången men som jag haft nytta av förut är till exempel matdagbok och tacksamhetslogg.

De här fem sidorna har varit de mest användbara för mig och återkommer nästan alltid.

Månadsuppslaget. Här planerar jag för den kommande månaden, skriver in bokade möten och andra viktiga datum.

Vanor. Här väljer jag ut ett par vanor och bockar av hur ofta jag gör dem. Speciellt att ta mina vitaminer och att äta fisk två till tre gånger i veckan har varit jätteskönt att hålla koll på under graviditeten.

Tre stycken är tomma fortfararande, jag har inte riktigt bestämt mig vad det blir där. Några exempel på vanor jag följt förut är att dricka två liter vatten om dagen, att inte äta godis, inte spendera onödiga pengar, att läsa och att lägga mig en viss tid.

Det här har funkat toppen för mig och hjälper för att få bättre rutiner. Dels påminner det mig om vanorna jag försöker bygga och ger som en extra klapp på axeln när jag väl får dem gjorda. Jag får väl erkänna att jag är lite nördig när det gäller självutveckling och därför fullkomligt älskar att se framstegen över tid. Kan knappt tänka mig något mer tillfredställande än att bocka av alla dagar en hel månad! Det händer dock att det här uppslaget blir lite jobbigt. Det är helt enkelt inte möjligt att hinna med allt varje dag och det kan kännas stressande. Om det blir så under en längre tid skippar jag helt enkelt att hålla koll på mina vanor en månad och ger mig själv en paus.

Sömn/humör. Ett vanligt uppslag är en så kallad moodtracker. Ofta gör man så att man ritar upp symboler, till exempel höstlöv om man har det som tema. Sedan fyller man i ett löv varje dag. Olika färger representerar olika humör och tillslut får man en färgglad karta över hur man mått. Jag har testat det upplägget men tyckte att det blev svårt att läsa av hur månaden faktiskt hade varit. Därför gör jag istället en liten graf som ni ser på bilderna. Varje kväll skattar jag mitt humör från ett till tio och sätter ut en prick. Jag har också en symbol för hur mycket energi jag haft under dagen. Sen i slutet av månaden får jag två kurvor och medelvärden på hur jag har mått under månaden.

Grafen för sömn fungerar på samma sätt. En stapel för hur många timmar jag sovit samt en prick för upplevd sömnkvalité.

Med hjälp av det här har jag fått mycket bättre koll på hur jag faktiskt mår över tid. Jag kan lätt se när jag har en liten dipp i mående eller om jag inte har sovit tillräckligt. På så vis blir det också lättare att se vad jag behöver och ta hand om mig själv. ♥

En mening om dagen. Den här sidan nämnde jag i mitt första inlägg om graviditeten. Varje dag skriver en eller två meningar om hur min dag har varit, som en liten dagbok som inte kräver så mycket engagemang.

Veckouppslag. Tog ingen bild på det, men det är väldigt simpelt i min bullet journal. Jag har testat att göra ett typiskt veckouppslag, som i en almanacka. Ni vet, med en kolumn för varje dag, men jag upplever inte att jag behöver det. Oftast skriver jag bara dagens datum längst upp och listar saker jag vill få gjort. Det funkar bra för mig! En fiffig grej som jag och många andra bullat journalers gör är att sedan utvärdera de sysslor som inte blev gjorda. Är det något som är brådskande och måste bli gjort imorgon, kan det vänta till nästa månad eller är det inte viktigt alls och borde strykas? På så vis glömmer man inte bort något eller drunknar i alla måsten, jättebra!

Ibland, om behovet uppstår, gör jag nya uppslag mitt i månaden. I oktober kände jag att jag ville organisera och förtydliga vad som behöver göras innan bebisen kommer, därför blev det ett helt uppslag om just det. Jag berättade ju också att jag satsar på att ha alla julklappar fixade redan i november, så jag kan tänka mig att jag gör en planering och checklista för det om någon vecka.

Det är det som gör bullet journaling så fantastiskt: flexibiliteten! Du kan använda den till precis vad som helst och du anpassar den kontinuerligt efter dina behov. Visst, jag får lägga någon timme i månaden på att rita upp de första sidor, men det är absolut värt det (och oftast ganska roligt!)

Sådär! Nu har ni fått en tjuvkik i min journal. Kanske inte den vackraste, men ack så ovärderlig! Har ni hört talas om bullet journaling förrut? Är det något ni skulle vilja testa? Vad har ni för knep för att organisera er vardag och få saker gjorda? Berätta jättegärna i kommentarerna ♥

Kram

Anna

Gillar

Kommentarer