Till havs

Hej på er mina solstrålar! Idag ska ni få följa med på en riktigt underbar dag fylld med klarblått vatten och vackra sandstränder.

Zod, killen som vi hyr vår bungalow av anordnade en båttur för oss som bor här. Kim var inte sugen på att följa med så efter lite velande bestämde jag mig för att hänga med själv! Till en början kändes det lite skrämmande att åka ensam. Vi hade precis kommit hit och de andra som följde med hade haft tid att lära känna varann redan. Jag har inte gjort något liknande förut så jag visste inte riktigt vad som skulle hända under dagen heller..

Det var sagt att vi skulle åka klockan nio, så vi kom iväg ungefär halv tio. Alla fnissade lite åt den Thailändska tidshållningen. Vi tog en taxi från Klong Kloi till Bang Bao Pier. Längs piren låg det ett stort antal affärer och restauranger innan man kom ut till båtarna.

Sedan hoppade vi på båten och åkte ut i skärgården. Nu är jag tyvärr inte säker på om jag minns ordningen på öarna, men hoppas det blir rätt! Det första stoppet var nära ön Koh Klum och vi stannade där för att fiska. Jag är ju vegetarian så egentligen är det ingen perfekt aktivitet för mig, men resonerar som så att dessa fiskar har levt ett bra liv jämfört med de som odlas. Vi stannade inte jättelänge eftersom vissa började bli sjösjuka (det gick över fort som tur var) men vi fick ett par fiskar i alla fall.

Vår host Zod!

Sedan åkte vi in närmre ön för att snorkla! Jag har aldrig testat det förut så jag var spänd på att se hur det var. Wow alltså, va häftigt!! Till en början kändes det lite konstigt, nästan obehagligt, innan man vant sig vid andningen och alla ljud, men när man väl fann sig till rätta och började titta runt var det så jäkla läckert! Jag såg en massa vackra koraller i alla möjliga färger och en hel del fiskar såklart. Det var häftigt att fastän jag var precis bredvid fiskarna verkade de inte bry sig över huvud taget utan simmade på som ingenting. Vår guide Sam visade en anemon som jag rörde vid och då simmade det ut små clownfiskar, ni vet som i Hitta Nemo? Haha älskar att min kunskap om fiskar sträcker sig till vad jag lärt mig från Disneyfilm. De var jättesöta i alla fall! Längs med botten låg det mängder av svarta sjöborrar med långa, smala taggar, de såg lite skumma ut men har lärt mig att de är ofarliga. En tjej råkade simmade in i en och fick en liten tagg i foten. Jag lärde mig senare att det ska göra ganska ont, men hon tog det som en riktig kämpe. Sam plockade till och med upp en sjöborre att visa oss (dock skar han sig). Han letade även upp en sjögurka som han flaxade omkring med, väldigt märkliga djur det där.

En av de häftigaste sakerna med hela upplevelsen var känslan av att vara ensam under ytan, som om jag var den enda människan kvar i hela universum. Haha, låter märkligt nu när jag skriver det men det var så jag kände! Det var som om alla tankar som cirkulerar i vanliga fall flöt iväg och jag var liksom bara där, tillsammans med havet. Det var oerhört lugnande på något vis? Vet inte om jag lyckas förklarar så bra men jag kan definitivt säga att jag längtar efter att snorkla mer! :)

När vi var klara simmade vi tillbaka till båten och åt lunch. Zod och de andra som höll i båtturen hade förberett ris, grönsaksgryta, omelett och grillad kyckling. De hade även stekt upp fisken som vi fångat. Till efterrätt serverades vattenmelon och ananas, mums!

God mat och Sam, killen som ägde båten och guidade oss!

Nästa stopp vad på ön Koh Wai där vi fick möjlighet att snorkla igen. Här fanns även en vacker strand man kunde simma till. Vi låg i vattnet intill strandkanten och njöt av lugnet och solen som värmde.
Efter det gjorde vi ännu ett stopp men där var det inte så bra sikt för att snorkla, dock gjorde det inget eftersom det inte var lika mycket att se som på de andra ställena ändå. Istället simmade vi. Några klättrade upp på båtens tak för att hoppa i vattnet där ifrån. Jag är så mesig så jag tvekade i början men Sam fick med mig upp tillslut och vi hoppade ner tillsammans. Det var rätt härligt när det var gjort, men jag är inte mycket för höga höjder, haha.
Det sista stoppet var även det en jättevacker strand. Vit sand kantad med höga palmer som badade i ett så fantastiskt vackert gult sken. Några simmade in till stranden för att plocka snäckor och koraller, andra badade och vissa stannade kvar på båten för att sola. Jag bestämde mig för att ta en simtur. Det var en del vågor så man fick sig ett litet träningspass när man skulle in mot båten igen. Det var jätteskönt! Skulle inte ha något emot om all min träning såg ut så. När solen började gå ner åkte vi mot Koh Chang i riktning mot solen. Det blev ett fantastiskt avslut, så otroligt vackert!
Det blev en helt fantastisk dag och jag är så glad att jag följde med! Jag fick verkligen mersmak för att snorkla! Boken jag läser har några inslag av dykning och jag blir så sugen på att testa det också. Det skulle vara jättehäftigt att gå ner och uppleva havet på djupet, wow!