VLOGG: Tillbaka till Kambodja

Japp, ni läste rätt! Idag kommer ett speciellt inlägg, som jag hoppas, hoppas, hoppas kommer uppskattas! För ungefär två veckor sedan åkte vi tillbaka till Kambodja och då valde jag att filma vad vi gjorde under dagen. Jag började filma redan dagen innan när vi var och besökte templet och skulle åka linbana, så jag slängde med det också. Hoppas ni gillar det! Innan jag startade bloggen tänkte jag faktiskt att jag skulle filma hela vår resa. Tyvärr insåg jag att det skulle ta för mycket tid att klippa ihop allt om jag ville dokumentera varje dag, jag hade fått hålla på med det hela tiden. Därför blev det en blogg istället, men jag är lika glad för det, uppskattar verkligen att blogga!

Anledningen till att det här inlägget har dröjt är för att det ligger ett sista klipp på mobilen som inte har gått att kopiera över till datorn. Mobilen är nämligen stendöd. Det händer ibland att den inte går att starta. Oftast kommer den igång igen efter ett dygn men en gång var den utslagen i två månader, för att sedan mystiskt vakna till liv igen. Därför har jag envist gått och väntat på att den ska komma igång, men icke. Så kan det vara ibland! Det är frustrerande, men i slutänden är ju problem till för att lösas! En positiv sak med det hela är att jag hunnit förbereda flera inlägg, förhoppningsvis kommer jag uppdatera några dagar i rad nu framöver.

Eftersom jag knappt gjort det förut var det lite knepigt att filma och få till allt. Jag insåg när jag klippte att det mest är vyer från bilen. Det var rätt stelt att prata med kameran också, men Kim och jag är med på ett hörn i alla fall! Nu i efterhand är det roligt att kunna visa er. Vem vet, det kanske blir fler vloggar i framtiden! (Om mobilen kommer igång igen, heh.)

Nu till själva resdagen. Det blev en tidig morgon. Vi skulle vara vid resebyrån redan vid sju och larmet ringde kvart i sex. Vi fick börja med att plocka ner vår tvätt, som var dyngsur efter regnet. Sedan packade vi ihop våra saker, tackade killarna på boendet så mycket för en trevlig vistelse och hoppade in i taxin. Vid resebyrån blev vi hämtade av en minibuss som körde oss till färjan, som gick vid åtta. På bussen pratade vi med två andra tjejer och bytte restips. Det visade sig att de köpt sina biljetter för sent och inte fått platser på den tidiga båten. Stackarna hade behövt gå upp tidigt för att åka med till piren, sen skulle de inte ta båten fören vid halv tio. Färjan gick rätt smidigt. Kim hade problem med en liten kille som satt bakom honom och sparkade i sätet. Han hade även en vuvuzela som han tutade i då och då, härligt sådär tidigt på morgonen. Ett plus var att vi åkte den snabba båten som gick mycket fortare än den vi kom till ön med.

När vi kom av båten stod en kvinna och väntade med en skylt med Kims namn på. Vi följde henne till bussen som tog oss genom Ha Tien till ännu en resebyrå. Där fick vi betala för våra visum. Sedan fick vi vänta i två timmar på att de andra tjejerna skulle komma med den sena båten. Jag gick och hämtade mat medan Kim väntade med våra väskor. Dock var det inte jättegott, några konstiga pommes som Kim tyckte smakade som från en cirkus? Haha!

Vid klockan tolv kom tjejerna och vi hoppade in i minibussen igen. Resan till gränsen gick snabbt. På den Vietnamesiska sidan gick allt smidigt och vi alla kunde gå igenom utan problem. När vi kom över till det kambodjanska kontoret fick vi vänta ett bra tag. Till slut ropade tjejen som hjälpte oss fram mig och Kim. Hon pekade in oss i ett rum där det stod "quarantine". Hos resebyrån hade vi blivit erbjudna att betala en dollar var för att få vaccinationskort, men eftersom vi vet att det inte behövs när man åker in i Kambodja tackade vi nej. De gav sig inte och det var därför vi fick gå in i karantän-rummet. Vi sa till killen som satt där inne att vi visste att det var en scam, men han bara flinade. Tillslut gav vi med oss och betalade varsin sketen dollar. Det såg lite dumt ut för vi var de enda vita i gruppen, men tror att alla andra hade betalat vid resebyrån, hehe.

När vi kom ut från kontoret hoppade vi in i bussen ännu en gång och åkte mot den lilla staden Kep. Det ligger ungefär en timme ifrån gränsen så resan dit var kort. Väl där möttes vi i sedvanlig ordning av ett antal tuktuk-förare som ville skjutsa oss. Vi hade bokat boende medan vi väntade i Ha Tien och killen visste precis var vi skulle. Där möttes vi av ett jättefint ställe. Fina, välgenomtänkta bungalows i en vacker trädgård. Vi är lite förälskade, men jag berättar mer om det en annan gång. Allt som allt gick resan smidigt, skönt det!

Nu till vloggen! Det är som sagt filmat med mobilen, så kvalitén är inte spektakulär. Hoppas det uppskattas att få en annan sorts inblick i vår resa, berätta gärna vad ni tycker! En rolig sak är att alla låtar i videon har Kim gjort under resan, så även det ger en sorts inblick i hur vi har det här nere. Känns superkul att det liksom är vi som gjort allt!